Irland - dag för dag *uppdaterat*

Underbara Arlanda; vaknar av väckarklockan alldeles för tidigt på söndag morgon för att avsluta packning och göra mig själv ren och ja bekväm kanske är ett bättre ord än fin. Höll på att glömma mobilen men efter en rundtur i Lugnvik kom även den med i packningen och bilen styrdes ut mot Åre/Östersund flygplats (flådigt namn eller hur?). Upp och ner och på Arlanda vi var. I liggandes halvdöende på en bänk ute i 'friska' luften med smärta och öronlock, jag sittandes bredvid läsandes och pratandes med oroliga securitasvakter. I blev dock bättre efter att legat modell för 'årets värsta bakfylla' (som hon absolut inte hade, smärtan visade sig vara biverkning utav hostmedicin) Promenader kors och tvärs i Sky City och efter 6-7 timmar äntligen incheckade på rummet vi skulle sova i.

Resesällskap och Arlanda fötter

Kidnappat bagage var vårt första problem när vi landade på irland. Det dök nämligen inte upp på bagagebandet utan istället ser jag en utav arbetarna promenera iväg med min ryggsäck över axeln. Underbara SAS hade märkt den med blå lapp vilket enligt Dublinpojken oftast innebar att man hade bl.a vapen i väskan... Intygade att så var inte fallet och fick tillbaka både min och Is väska. Tog oss in till staden och efter lite lätt förvirring även till busshållplatsen där biljett till Cork införskaffades och mat köptes. Sedan 4 timmar bussresa med väldigt pratglada italienare (de pratade med varandra, på italienska och det hela blev ganska störande efter någon timme) och en I som fortfarande inte hörde vad jag sa. Skönt för henne i och för sig... I Cork välkomnades vi med ett härligt ösregn och gjorde en blöt entré på Sheilas där vi förstårs hade rum högst upp i ett hus utan hiss. Men vi hade fin utsikt och blå våningsäng så vad fanns det att klaga på?


Vi bodde i det blå huset bakom en röd dörr högst upp i en backe

Tappar bort key-cardet på tisdag morgon i duschrummet, efter att ha lånat engångsnyckel och genomsökt hela rummet och duschstället Och korridoren mellan dusch och rum hittar jag det i BHn. Där jag så smart lagt det för att inte tappa ner det på golvet när jag klädde på mig, smarta lilla jag. Med det problemet löst flöt dock dagen på riktigt bra, utforskade den söta lilla staden och området runt omkring. Blev förälskad i universitetet och alla färgglada hus och dörrar (speciellt de röda), hann även bli impad av två, för lilla mig, enorma och mäktiga kyrkor/katedraler. Mackmiddag på Subway för att sedan njuta av en Guinness på The Shelbourne Bar där två killar framförde irländsk musik, jag var rätt nöjd när vi gick och la oss den kvällen!

Gula gången, katedral, myshuset på Universitetet, schablonvägg & Guinness

En resa är inte en resa utan att något händer så det var ju en himla tur jag tog med min lilla apoteksflicka som på onsdagen vaknar med världens nackspärr och knappt kan ta sig upp ur sängen. Envis som hon är vill hon dock inte förstöra dagen för mig utan säger att vi ändå ska försöka ta oss med buss ut till Blarney Castle, så länge vi hämtar upp lite linement först så ska det nog gå bra. Det gör det inte. Vi kliver av bussen i Blarney byter sida och kliver på bussen tillbaka till Cork och vandrarhemmet. Jag blir utskickad på apoteksuppdrag och passar på att köpa skvallerblaska och godis sen är det heldag på rummet. Framemot kvällen kan flickan i varje fall stå och gå så vi festar till det med lite finare middag på Market Lane och njuter utav att bli ompysslade och titta på folk.

Vårt favoritapotek

Andra gången gillt, kör vi Jämtlänningar med, och tur är väl det för vi hade inte tid med ett tredje försök! Åker med Bond (som i agent 007) chauffören ut till Blarney och lyckas den här gången ta oss till och upp i Slottet där jag kysser den kända Blarney stenen (googla det) för gå upp dit igen gör jag inte, höjder och jag är inte bästa vänner.. Picknickar och promenerar i omgivningarna som är minst sagt omväxlande och exotiska. Vilka träd säger jag bara, lägger upp bild längre ned. Dock tog Blarney turen bara halva dagen så för att fylla ut resten av dagen shoppar vi lite (eller jag shoppade åtminstonde), skrev vykort och packade ihop vårt pick och pack.

Blarney Caslte, finns mkt bilder härifrån men de får sparas till senare tillfällen
Detta underbara träd passade perfekt som hängmatta!

Stora staden är mest skrämmande och utröttande för oss när vi åter intar Dublins bussstation helt vilsna. Lyckas tillslut hitta rätt buss och tar oss till vandrarhemmet, där vi nu har uppgraderat oss till lite större rum med egen toa och dusch (så liten att du knappt kan böja dig för att plocka upp schampoot men dock en dusch) och så klart fortfarande högst upp men denna gång fanns hiss. Glada i hågen bestämmer vi oss för att upptäcka staden och kanske shoppa lite mer men hamnar på *gatan jag äntligen lyckats förtränga namnet på och är för lat för att ta fram kartan för* där vi hittar postkontor men inte en endaste rolig klädaffär. Middag blir i Temple Bar området på The Bad Ass café för att sedan dricka en kaffe (som jag nästan lyckats få I att börja dricka ;-) ) på kaféet som satt ihop med vårt boende och därefter sova lite grann. Drömma konstiga saker om månar och annat... (förlåt inside joke kallas det där visst.. )  

Ha'penny Bridge & Flaggor i Temble Bar området

Röda Kappan dagen döper vi denna till, för det var helt enkelt det som fick mig att le från öra till öra hela dagen. Vi lyckades nämligen hitta till shoppingkvarteren och köpcentrumena, som visade sig vara betydligt mycket närmare än vad vi vandrat under gårdagen. Och i en utav affärerna hänger den, den perfekta vinterkappan i den perfekta rödfärgen! Vinterkappan jag har letat efter sedan Paris turen för tre år sedan finns och efter lite pengaångest kan jag inte låta bli att köpa den, kalla mig materlist men lyckan var total. Även fast jag var lite småorolig att kortet skulle nekas.. Vilar upp benen i en park och kör sedan turistpromenerande och Burger King middag på kvällen som avslutas med godis och kortspel, som jag var helt jäkla urusel på. Skyller på koncentrationssvårígheter.


Shoppping vila (i gula påsen ligger kappan och i Thorntons choklad...)

Ed, Ed, Ed vår underbare turistchaufför som tog med oss i sin minibuss tillsammans med ett gäng andra typer från världens alla hörn ut till havet och sedan upp i de underbara Wicklow bergen där bl.a Guinness sjön gömde sig, samt inspelningsplatsen från P.S I love you & Braveheart. Från kvart i tio till nästan fem var vi ute och lyssnade på Eds historier, fick skit för allt vikingarna gjort (dock var det de norska och danska inte de svenska), fotograferade och njöt av utsikterna samt lyssnade till en eller två ABBA låtar förstårs. Skulle kunna skriva så mycket mer om denna tur men känner att det lätt skulle bli aldeles för flummigt och oläsbart så skippar det och hoppar till vår sista måltid istället. Där servitören gick in i bordet bredvid, ville skrika ut smärtan och I vara nära på att fråga  'Shall I blow it for you'.... Jag är glad hon inte gjorde det.. Drack drinkar och åt gott, lämnade hemlig lapp och alla småmynt vi hade kvar och innan kvällen var slut gjorde I sin irlands hjulning. Själv hade jag gjort min några dagar tidigare längs promenadslingan på Corks University.

Ed bjuder på kaffe, havet, kullar med Guinness sjöns svarta vatten nedanför & förstårs lite bään

Flygplatser är rätt jäkla jättetråkiga. Men det är väl sånt man får ta. Efter heldag på både Dublins och Stockholms flygplats landade vi i varje fall på Frösön och jag säger då det att ens egna säng är aldrig så skön som efter en veckas vandrarhemssovande...


Avslutar med fiskmåsbron (eller är det pelikan?) , Tack för sällskapet Ingela!

Kommentarer


Ingela

O'Connell Street hette den fördömda gatan. Hoppas jag slipper se den igen.

Skrattade hur som helst mig igenom detta underbara inlägg av minnen. Nästa resa ska jag ha med mig morfin att ta vid minsta tecken på någon typ av åkomma. Lovar.

2009-08-18 @ 19:17:23
http://ingelameandnow.blogg.se/

Jody

So glad ya'll had a great time!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: