Krönikan

Sluta planera, börja leva

Tiotusentals planer görs varje dag. Listor med ’att göra’ grejor skrivs, alltid fyllda med tråkiga vardagliga sysslor som ’måste’ göras. Det ska tvättas, städas, motionernas och så kanske det där bortglömda skolarbetet med deadline för tre veckor sedan är dags att ta tag i. Däremellan ska det även hinnas med att vara social och hinna med alla nya böcker som måste läsas och filmer som måste ses. För att inte tala om alla serier man måste följa och den dagliga, mycket viktiga, facebook tiden. Jag måste ju hålla sig uppdaterad om omvärlden!

Men vem är det egentligen jag försöker lura när jag skriver mina små listor. Tror jag seriöst att jag någonsin kommer att följa alla dessa listor. Att jag en morgon kommer vakna upp supermotiverad och pigg. Nej det kommer nog aldrig att hända, det ända som händer är att jag skjuter upp det. För varför skulle det inte gå att slänga ihop en två sidors psykologi analys tre timmar innan deadline?  

Ska väl även påpeka att det inte bara är planer för morgondagen som hela tiden ligger och trycker. Minst lika mycket om inte mer är pressen på framtida mål. Framtiden ska vara utstakad och fylld av roliga påhitt, resor, ett välbetalt roligt jobb och familj. Det finns ramar på hur man ska leva och de ska man hålla sig inom. Det ska vara perfekt hemma, på jobbet/skolan och på den sociala planet. Nederlag får helt enkelt inte plats.

Problemet med detta är pressen det skapar. Att hela tiden ha ett välstädat hem med obefintlig tvätthög och alla läxor gjorda i tid är för mig en omöjlighet, eller möjligtvis ett väldigt tråkigt liv. För mig är ett roligt liv viktigare, kompisar och annat går så lätt före skola i prioriteringen och är det egentligen så fel? Finns det verkligen saker man ’måste’ göra? Det borde väl vara upp till var och en att göra det de själva känner för? Spela roll om det bryter några av omvärldens förväntningar. Man kan omöjligt vara bäst på allt och det är totalt värdelöst att sitta och gråta över det.

Istället tycker jag att det är dags att vi skrotar listorna och lever våra liv som vi vill. Låt tvätten ligga några dagar och stressa inte om det råkar gå lite sämre på ett prov. Se till att ha lite roligt istället, för i slutändan är det det ända som betyder något.

Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: