Minnen från en tid innan allt det andra

Såg en äldre kvinna promenera över vägen idag och för en sekund trodde jag det var farmor,
från en tid långt tillbaka då allt var lättare.
Då det röda huset på kullen fortfarande var verklighet och inte en avlägsen dröm,
från tider då sena välkomstmiddagar och kojor under trappen var en självklarhet.
(Min självklarhet, nu kanske någon annans..)
En tid långt innan stolen framför mig i klassrummet gick från glatt skrattande
(med långa bruna dansande lockar)
till ekande tom
samtidigt som Mrs Greens födelsedagsmuffins blev flamberade.
Innan A & K körde hem från Moberly i halkan men bilen aldrig svängde i Paris kurvan.
(Åtminstonde försvann de som de velat;
Oväntat och fartfyllt.)
Och innan samtalen på nyårsdagen 2009,
då både mor och far helt plötsligt hamnade högst upp i släktledet,
medan en pojke skippade turordningen och trängde sig före i kön..

Såg idag en levande bild utav en farmor som brukade laga plättar till lunch medan farfar lärde mig knappra på skrivmaskinen. Som bakade tårtor och kola tills det var slut på förvaringsutrymme och alltid ringde på födelse- och namnsdagar.
Påminde om en tid då jag fortfarande var naiv nog att tro på evigt liv och lycka,
den senaste tiden har jag lärt mig bättre
Och jag vet att den tid som gått aldrig kommer komma tillbaka
så allt vi kan göra är att försöka få den tid vi har värd att minnas,
(det får bli min hemläxa under sommaren)

Kommentarer


Ingela

Den där texten var helt fantastisk. Bara så du vet. Sorglig, men vacker och oerhört välskriven. Så mycket känsla.

2009-05-29 @ 10:19:51
http://ingelameandnow.blogg.se/

Kusin Johanna

Sitter här med en tårar i ögonen! :....(

2009-05-30 @ 13:34:03
http://emmajohannas.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: