tillbaka till verkligheten

Det blev måndag,

stressmorgon med alldeles för trötta pojkar,
borttappade strumpor och ogjorda läxor.
Massor av tvätt som skulle plockas ihop, tvättas och strykas.
sorteras och tillbaka dit den hör hemma.
Farfar som kommer förbi med tidning och efterlängtad frukost!
(Gröt m. jordgubbar & blåbär, rostat mörkt bröd och apelsin juice)
Sen håltimmar spenderandes drickandes kaffe med A,
promenerandes på okända vägar, och mer kända vägar
som förbi biblioteket.
Pratar på och helt plötsligt är klockan tid att gå hem för A,
så jag följer exemplet.
Fixar lunch och kokar te för att sedan ägna resterande tid åt 'Boktjuven'.
Alldeles för snart blir det slut på friden,
pojkarna är tillbaka (eller två plus en kompis)
Bråk om nudlar och om läxorna verkligen måste göras nu och med en gång -
JA de måste de!
Mellis avklarat och läxorna för de yngsta,
ett öga på dem - när de leker mer eller mindre vilda lekar ute i trädgården - och ett öga i Cis läxbok för att kunna hjälpa till lite där det behövs.
Samtidigt få ordning på tvätt, så uniformen är komplett inför morgondagen.
Äldsta kommer hem och middag påbörjas,
det är pastavatten som aldrig vill börja koka, ett bord som är för fullt av annat för att kunna dukas och två sorters såser.
Blir på något vis färdigt med något för lite pasta, sätter på mer medan alla äter. Skyndar iväg mittenpojken för att byta om inför fotboll och vattnet kokar över...
Slutligen allt färdigt, yngsta framför TV-spel, en iväg på fotboll och en iväg för att träffa pappa sin i 20 min.
Tiden går och går men äldsta kommer inte tillbaka
hinner städa rent minsta lilla vrå i köket,
fixa iordning på övervåningen inför kvällen och hänga tvätt.
Hinner precis ringa pappan för att kolla läget när S - efter 45 min - dyker upp.
Lättnad och irritation, då han fortfarande har massor av läxor kvar.
Försöker få yngsta att stänga av TVn för att äldsta ska kunna koncentrera sig
han blir dock galen och försöker kasta Xbox dosor och annat
- lyckas stoppa alla kast -
han förstår att han förlorat, blir ännu argare och springer upp för att stänga in sig på sitt rum.
Hör ommöblering och muttrande ord,
försöker prata men får inget svar.
Fortsätter med mitt och ser plötsligt en skamsen C stå i dörren,
frågandes om jag vill spela biljard med honom.
Därefter flyter kvällen faktiskt på,
läxor avslutas, biljard och kortspel spelas.
En bortglömd dusch skyndas och några sidor högläsning hinns på så vis med.
Tillslut är klockan 22:10 och alla är i säng
vid 22:20 är så även jag...

Kommentarer


Jana

Men guuud, jag blir ju trött av att bara läsa detta. Good work fina du!

2010-09-14 @ 21:53:37

Marie

För att citera Brasse Brännström: "Säga vad man vill, men när dom sover DÅ är dom söta." :)

2010-09-15 @ 18:48:19

Kusin Johanna

Caramba säger jag bara! Precis, dom är söta då dom sover...

Kramar.

2010-09-16 @ 10:59:41

mamma Maria

Bra jobbat Fia, nu kanske du förstår hur jag hade det för några år sen:)

2010-09-19 @ 19:54:30

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: